(Статията е оригинално публикувана в сп. “Практическа педиатрия”, март 2019)
Ако сте сред лекарите или управителите на медицински заведения, които са разбрали, че присъствието във Facebook е абсолютно наложително, за да развивате вашата практика, то може да се каже, че вече сте една крачка пред конкуренцията.
Социалната мрежа стана неразделна част от дигиталния маркетинг. Това се дължи на факта, че пациентите не само прекарват голяма част от времето си там, но и желаят да я ползват като канал за комуникация. Това е особено валидно за България, където по данни от края на 2017 г. Facebook профил имат 3 300 000 души, което е 46.9% от цялото население на страната. С абсолютна сигурност можем да твърдим, че поне половината от вашите пациенти имат активен Facebook профил.
Силата на социалната мрежа може да бъде усетена и чрез възможността за даване на обратна връзка. Повече от 75% от пациентите използват онлайн ревюта, като основен критерий за оценяване и избиране на лекар. Ако искате да бъдете разпознати от правилния пациент, в правилното време, с правилното послание, вашата практика трябва да бъде част от мрежата поради следните причини:
- Изграждане на пациентска общност (чрез „постване” на съдържание, коментари, споделяне);
- Подобряване на услугата (чрез Messenger, отговаряне на оплаквания, регулярно комуникиране с пациенти);
- Използване на платформата за платено маркетиране на пациенти като ефективен маркетинг канал.
По-долу ще ви запозная със стъпките за изграждане успешна Facebook стратегия и неща, които трябва да направите, за да започнете веднага.
FACEBOOK НЯМА ДА СИ ОТИДЕ
Повече от 2 милиарда от населението на света използва активно мрежата всеки месец и прекарва средно по 20 минути в нея всеки ден. Това е така, защото платформата дава възможност на потребителите да се свързват помежду си, да споделят и да следят любимите си марки. Те не само споделят статуси, снимки, отбелязвания, но оставят ревюта и препоръки за бизнеси, които те обичат и в които вярват.
Потребителите очакват бизнесите да отговарят на техните въпроси, опасения и оплаквания в реално време, правейки платформата централно място за постигане и поддържане на високо ниво на обслужване и удовлетворение.
Тук е мястото да отбележа, че трябва да мислите за вашата практика като за бизнес, чиято мисия е да подобри здравето на клиента/пациента. И като всеки бизнес, удовлетворението на клиентите/пациентите е критично важно за успеха.
ЗАЩО FACEBOOK ИМА ЗНАЧЕНИЕ?
- Потребителите на 55+ години са се увеличили с 50% само за три години между 2014 и 2017 г.
- 35-54 годишните са последвали примера с 20% увеличение.
- Повече от 31% от всички възрастни имат профил.
Накратко – тези цифри показват, че вашите пациенти се намират във Facebook. И тези числа непрекъснато се увеличават!
СПЕЧЕЛЕТЕ ДОВЕРИЕТО НА ПАЦИЕНТИТЕ
Започнете диалог с пациентите, като публикувате („поствате”) регулярно и обновявате вашата страница с адекватно съдържание, което е по-близо до живота им. По този начин вашата практика ще стане част от онлайн общността и ще привлече пациентски поток.
Някои пациенти могат да се чувстват притеснени да дойдат на преглед, ако всичко, което искат, е да се отговори на техен персонален въпрос. Директно съобщение може да е далеч по-удобен метод за двете страни вместо разговор по телефона или преглед.