(Статията е оригинално публикувана в сп. “Практическа педиатрия”, февруари 2019)
Все повече хора избират удобството на онлайн записването на час. И причината за това е ясна – по-бързо и по-лесно е от традиционните методи. След като хората могат да си резервират маса в ресторанта през телефона, докато са в движение, защо да не могат да си запазят и час при лекаря?
Понастоящем обаче онлайн записването на час за преглед е тема, която буди много въпроси и противоречиви мнения сред лекарите. А основания за това няма. Първо, онлайн записването на час, пести от времето на лекаря. Вместо да прекъсва работата си, за да запише час на поредния пациент, пациентът би могъл да запише часа си сам. По този начин, лекарят не само ще има възможност да обърне повече внимание на пациентите си, без да бъде обезпокояван от телефонни обаждания, но и да „спечели” повече свободно време за себе си. Статистиките показват, че от момента на интегриране на дигитален график, 20% от пациентите започват да запазват час онлайн. Това означава, че средно се спестяват около 7 часа и половина на месец… Ценно време, когато говорим за лекарската професия. Второ, онлайн записването на час улеснява лекарите, защото се прави директно от пациента. И тук идва едно от големите притеснения и на лекарите, и на пациентите, а именно – доколко лесно биха се справили и двете страни с новата система (особено по-възрастните, които не са свикнали да използват модерните технологии). Но и на този евентуален проблем има решение – повечето платформи за онлайн записване на час за преглед предлагат интеграция с традиционните методи, които са добре познати на пациентите. Така те могат да изберат по-удобната за тях възможност.
Важно е да се знае и още нещо – повечето платформи са лесни и интуитивни, за да могат и самите лекари да се приспособят без усилия към промяната. „В началото бях малко резервирана към идеята за записване на часове онлайн, но свикнах бързо. Сега вече мога да кажа, че така определено е много по-удобно в сравнение с бележките на ръка в календара”, споделя д-р Елка Кацарска, която вече използва такава платформа в България. Д-р Кацарска е активно практикуващ педиатър с дългогодишен стаж. Като най-голяма полза от приложението на опцията за онлайн записване на час тя отчита факта, че обажданията значително са намалели, опашките пред кабинета й – също, което прави приемането на пациенти по спешност много по-лесно.
Както се вижда от примера с д-р Кацарска, едно от най-големите предимства на платформите за онлайн записване на час, особено за педиатрите, е липсата на опашки пред кабинета. Освен, че загубата на време в чакане изнервя пациентите – най-често майки с деца, така се намалява и възможността за взаимна контаминация на болните.
Друг плюс на онлайн услугата е привличането на нови пациенти, тъй като на лекарите се изготвя публичен профил в платформата. Така всеки пациент би могъл да намери подходящ за него лекар, независимо по какъв критерий търси – местоположение, свободни часове и т.н.
Не по-малко важно е и намаляване на неявяването на пациентите. Благодарение на автоматични потвърждения и напомняния чрез съобщение и имейл, неявяванията се понижават от 13% на 2%, резултатът съответно е спестяване на загубен приход.
Предимствата на записването на час през интернет са добре познати както в Америка, така и в Европа. Zocdoc улесняват пациентите и лекарите в САЩ, французите и германците използват Doctolib. Списъкът е дълъг и непрекъснато се увеличава успоредно с нарастването на нуждата и търсенето на платформи за по-удобно обслужване през интернет.
В България тази услуга едва започва да се развива, като една от платформите, предлагащи онлайн записване на час за преглед, е EasyDoc. Компанията предлага мобилни приложения и уебсайт, където пациентите могат лесно да намират медицински специалисти, да научават информация за тях и да запазят час за преглед в удобно време. А когато прегледът наближи, получават съобщение на мобилния си телефон. Лекарите, от своя страна, получават възможност да променят графика си и да следят запазените часове директно от мобилния си телефон.
Новите технологии настъпват безвъзвратно в нашето ежедневие и въпросът не е дали ще ги използваме в бъдеще, а кога ще започнем да го правим.